Legislaţie Z ?

  1. In Romania oricine isi poate construi o casa pentru locuinta si apoi prin cateva hartii sa o transforme in restaurant. E mai simplu asa, hartia suporta orice. Desigur ca nu este si legal.

  2. Tot in Romania se poate detine un restaurant/club care sa functioneze nestingherit fara a avea autorizatie de functionare. Primarii inchid ochii, ii ajuta pe acesti contravenienti prin raspunsuri ambiguu catre noi cei care sesizam neregulile si in final le dau autorizatii fara sa indepplineasca cerintele legale. Am primit, de exemplu, un raspuns al primarului din satul in care este acest restaurant , astfel: " nu doar ei nu au autorizatie, nu are nimeni si nu pot sa le cer numai lor". Halucinant, nu?

  3. Tot in Romania oricine isi poate face o petrecere in curte. Doar e curtea lui, nu-i asa? Ca zgomotul nu ramane in curtea lui si agreseaza vecinii, asta nu mai este treaba lui si de multe ori nici a politiei. Am primit de multe ori raspuns de la politie de genul : " e o nunta si asa e la nunta", " doar dupa ora 22 putem sanctiona", " asa e de Paste, acum ma duc acasa si o sa dau si eu drumul la muzica", etc. Halucinant, din nou!

  4. În România, oricine, oriunde, oricând poate înfiinţa o spălătorie auto (afacere generatoare de Zgomot). Un bâzâit de ţânţar - 20dB - te împiedică să citeşti, să înveţi, să dormi - dar Afacerile Z îţi pot livra dincolo de gard zgomote de 12 -96 ori mai puternice decât bâzâitul ţânţarului... La 40-84dB livraţi peste gard de spălătoria auto (sau altă Afacere Z) de 20-50 ori pe zi, căte 5-12 minute fiecare sesiune cine devine stăpânul curţii? Cum este protejată proprietatea vecină?

    • ... Protecţia oferită prin Legea 50/1991 la înfiinţarea unor construcţii cu altă utilitate funcţională decât a vecinătăţii este ignorată de Agenţia pentru protecţia Mediului Bucureşti (APMB) care primeşte dosare de autorizare fără avizul primăriei (vezi Urbanism Z). GNM nu verifică respectarea legislaţiei urbanistice.

    • ... Registrul Comerţului înregistrează puncte de lucru, chiar şi pentru codurile CAEN prevăzute în Ordinul Ministrului Mediului 1798/2007, în baza declaraţiei pe proprie răspundere a societăţilor solicitante că îndeplinesc (sau că vor îndeplini) condiţiile de autorizare (şi nu se vor sfii să declare că îndeplinesc condiţiile deşi nu au autorizaţie de construire, sanitară sau de mediu). Pentru alte coduri CAEN se solicită autorizare prealabilă de la instituţiile de reglementare. Impunerea acestor avize prealabile ar stăvili câtva valul de funcţionări fără autorizaţie de mediu (dar în perioada "procedurii de autorizare" care este un model frecvent de lucru al spălătoriilor auto din Bucureşti sub tutela amicală APMB şi GNM)...

    • ... Afacerile Z livrează ambientului vecin de 16-96 de ori mai mult decât un bâzâit de ţânţar cu ştampilele ocrotitoare ale GNM şi APMB (vezi Buletin Sono) şi odată ce au depus cererea de autorizare (primită ilegal de APMB când vine fără respectarea legislaţiei urbanistice) intră sub protecţia GNM care le permite să funcţioneze în lipsa autorizărilor deşi Legea 265/2006 interzice prin articolul 14 funcţionarea în lipsa autorizaţiei de mediu ...

  5. Zgomote de peste 20dB îţi vor viola legal proprietatea şi îţi vor răpi grădina. Trebuie însă să se oprescă în faţa ferestrelor închise (!). Până acolo le dă legea voie să te invadeze de oricâteori pe zi, câte 5-12 minute de fiecare dată. În interiorul locuinţei cu ferestrele închise, iarna-vara (!), legislaţia stabileşte un nivel maxim permis de 35dB ziua şi 25dB noaptea. În afara locuinţei, în grădina sau pe balcon se permit 50dB ziua şi 40dB noaptea. Prin urmare grădinile, curţile şi balcoanele pot fi invadate legal de zgomote peste 25dB noaptea sau 35dB ziua. A cui e curtea ta? În loc de investiţii serioase în spaţii şi pe terenuri adecvate (pereţi zdraveni izolaţi fonic, porţi etanşe, locuri de parcare, perdele naturale, bazine de pre-epurare şi decantare) se înfiinţează la fiecare colţ de stradă spălătorii auto în dughene de tablă, fără porţi etanşe care pe lângă emisia de zgomot şi dispersii atmosferice ocupă şi trotuarele;

    1. Pe lângă promovarea unui nivel maxim de zgomot mult peste limita deja supărătoare de 20 dB, legislaţia zgomotului nici nu face diferenţa între:

      1. - zile de lucru şi weekend...

      2. - între zi (7:00 - 21:00), seară (21:00 - 23:00), noapte (23:00-7:00)...

      3. - zgomote de joasă frecvenţă (care trec prin ziduri)...

      4. - vibraţii (care trec prin ziduri)...

      5. ... toate acestea înseamnă diferenţe majore în calitatea vieţii...

    2. Publicul român are doar un rol consultativ la dezbaterile publice organizate de agenţiile de mediu. Poate să se exprime dacă a luat notă de existenţa unui proiect din anunţul la mica publicitate (care iată trebuie citită zi de zi). Urmând dezbaterii publice titularul activităţii (parte interesată) şi agenţia de mediu decid împreună, ca o Sfântă Alianţă, binele publicului care - şi el parte interesată - nu are drept de veto la luarea deciziei. Autoritatea de mediu nu va proteja mediul sau publicul, deşi aceasta îi este menirea primordială - vezi Dezbatere Publică.

  1. Direcţia de Sănătate Publică, Poliţia Comunitară nu mai intervin dacă există ştampile GNM şi APMB pe documentele unei afaceri care nu are încă autorizaţie de mediu dar se află în procedura de obţinere. Astfel afaceri neautorizate dobândesc IMUNITATE şi pot produce zgomot fără a fi pedepsite. Protejaţii APMB şi GNM arată uşă poliţiei comunitară cu comentariul: "Ce vrei, uite raportul GNM - e bine, uite că sunt în autorizare la APMB - am voie să fac ce vreau chiar dacă nu am autorizaţie. La revedere!". Iar poliţia comunitară se retrage cu coada între picioare. Ar putea să facă altceva? Poate sub Rudy Giuliani. Căci Legea 61 îi permite dar de ce să se lege 61 la cap.

Legislaţia mediului e pe alocuri contradictorie pe alocuri negândită în legătură cu drepturile şi libertăţile cetăţeneşti (Constituţia):

  • ignoră totalmente interesele comunităţii care are de fapt doar drepul de a citi mica publicitate în scopul participării consultative la dezbaterea publică...

  • proprietatea nu este protejată suficient...

  • măsurile punitive deşi există în legislaţie nu sunt aplicate de GNM care permite funcţionarea unor spălătorii auto care nu au autorizaţie de mediu (şi nici măcar buletin sonometric)...

  • ... iar când există claritate în lege APMB primeşte dosarele în mod ilegal (!)...

  • prevenţia este astfel inexistentă iar pedepsele mai rare ca ploaia în deşert.

Faptele devin epidemice

Incompetenţa autorităţilor de mediu e tristă...

Legea e săracă în prevenţie şi bogată în posibilităţi de interpretare.

Cine plăteşte oalele sparte?

Nereunita Comisie de Mediu şi Sănătate a Parlamentului României este aşteptată pentru moşirea legislaţiei mediului şi operarea Autorităţilor responsabile. Acum ele calcă cocoşeşte legislaţia existentă, primesc solicitări de autorizaţii de mediu pentru spălătorii auto înfiinţate fără autorizaţie de construire şi măsoară zgomotul cu buletine sonometrice fără nicio iotă.

Vezi ce poate să facă o adevărată Autoritate cu adevărat interesată de binele cetăţenilor - Rudy Giuliani

Orice informaţii aflate pe această pagină sunt cu caracter orientativ. Ulterior lunii iunie 2010 acest site nu a mai fost actualizat din punct de vedere al legislatiei. Vizitatorii sunt rugaţi să consulte cu diligenţă legislaţia actualizată pentru o informare pertinentă şi/sau pentru a se apăra în cunoştinţă de cauză. Autorii http://www.nuzgomot.ro/ nu îşi asumă nici un fel de răspundere în privinţa modului în care Vizitatorii înţeleg să folosească informaţiile de pe site.