Tribul Z ...

Sunt două tipuri de Vecini Z:

  • afaceriştii Z - în locul unui business civilizat (care ar necesita investiţii serioase) şmecherii înjghebează ceva dăunător pentru mediu şi vecinătate, dar suficient pentru a desfăşura o activitate - Afacerea Z, cu girul APMB şi GNM;
  • melomanii Z - cei care produc zgomot şi larmă cu boxe, casetofoane, etc. şi oricât le-aţi cere cu vorba bună nu se liniştesc.

Leacul Melomanilor

Poliţia, din unele experienţe pe care le ştim, intervine prompt la cerere. Iată un model de petiţie pentru a le solicita ajutorul. Legea 61 prin articolul 2, alineatele 28, 29 oferă protecţie contra membrilor tribului Decibel care funcţie de frecvenţa cu care produc Faptele de Zgomot şi Larmă cu vocea, obiecte sau orice fel de aparat (de pildă aparate electronice - tip boxe) pot fi calificaţi în:

  1. contravenienţi - dacă produc Faptele ocazional:
    • între orele 8:00-22:00 - amendă 200 - 1000 lei
    • între orele 22:00-8:00 - amendă 500 - 1500 lei
  2. infractori - sub incidenţa codului penal dacă produc Faptele în mod repetat

Din păcate nu cunoaştem nicio situaţie în care intervenţia Poliţiei să fi prevenit şi împiedicat recidiva. Vine Poliţia, dă amendă şi pleacă. Mulţi dintre Vecinii Decibel îşi reiau Agresiunea prin Zgomot.

De ce este posibil?

Leacul Afaceriştilor ?

Ar trebui să fie Autorităţile de Mediu. În cazurile exemplificate prin paginile acestui site autorităţile de mediu sunt chitite pe primire dosare incomplete şi pe emis autorizaţii nu pe menirea lor de a proteja mediul şi populaţia. Odată intraţi (legal sau nu) în procedura de autorizare Afaceriştii Z au ştampila "legal" pe activitatea lor neautorizată. Aici apare "greşita" interpretare de către APMB a Ord 860 şi 863 şi a neaplicării art 14, Legea 265/2006 atunci când poiectele noi, afaceri înjghebate în dauna mediului şi comunităţii locale sunt lăsate să funcţioneze. Astfel legiuitorul lăsa o şansă pentru intrarea în legalitate companiilor existente. Să fi închis Sidex, Oltchim, etc ar fi echivalat cu o idee proastă. Aşa că fabricile existente primeau o perioadă de conformare. Însă în cazul proiectelor noi APMB şi GNM permit în mod ilegal funcţionarea înainte de autorizare. Astfel că:

  • se face ghereta de tablă;
  • se dă drumul la treabă
  • se merge la autorizare
  • APMB primeşte, GNM nu aude, nu vede şi tace
  • se funcţionează fără autorizaţie cât timp se aşteaptă autorizarea... cu girul autorităţilor de mediu...

Chestia drăguţă e după mintea autorităţilor de mediu situaţia de "în procedură de autorizare" se poate perpetua luni şi ani ..... perioadă în care activitatea Afacerii Z se desfăşoară nestingherită.

Mai apare un fapt grav.

Scutul APMB/GNM

Aflate în procedură de autorizare Afacerile Z intră sub PROTECŢIA autorităţii de mediu.

Astfel că Afacerea Z funcţionează nonstop, emană 85dB în stradă iar poliţia comunitară zice:

" ...A fost garda în control şi a emis raport favorabil. Noi nu intervenim pe legea 61/1991 dacă GNM a zis OK. APMB i-a primit la autorizare. Autorizaţia de construire inexistentă nu e de competenţa noastră. Mergeţi la primărie. Ne pare rău. Adresaţi-vă justiţiei...."

Între timp ai de înfruntat ameninţările vecinului Z căruia tu i-ai devenit inamic iar APMB şi GNM prieten la cataramă.

Oare vom putea schimba această stare de fapt? APMB şi GNM să nu mai primească contrar legii ci să-şi facă datoria conform legii?

Înainte mult mai este ca viteazul din poveste

Orice informaţii aflate pe această pagină sunt cu caracter orientativ. Ulterior lunii iunie 2010 acest site nu a mai fost actualizat din punct de vedere al legislatiei. Vizitatorii sunt rugaţi să consulte cu diligenţă legislaţia actualizată pentru o informare pertinentă şi/sau pentru a se apăra în cunoştinţă de cauză. Autorii http://www.nuzgomot.ro/ nu îşi asumă nici un fel de răspundere în privinţa modului în care Vizitatorii înţeleg să folosească informaţiile de pe site.