Trucuri

Atat la primarii cat si la autoritatile de mediu aveti dreptul de a consulta (prin Legea 544/2001) orice dosar de autorizare depus pentru obtinerea autorizatiei de construire (sau PUZ, PUD) ori a autorizatiei sau acordului de mediu. Consultand dosarul aveti posibilitatea sa constatati daca documentele depuse la dosar sunt sau nu complete si intocmai cu prevederile legale. Desigur trebuie sa cercetati atent pentru ca ei vor incerca sa va prezinte documente frauduloase ca fiind bune (buletin sonometric masluit, autorizatie de construire pe alta utilitate functionala, diverse documente neconforme cu realitatea).

Uneori functionarii nu se dau inapoi sa ascunda documente si nu va pun la dispozitie intregul dosar - cum ni s-a intamplat noua la APMB cu inspectorul de caz (Svetlana Gheorghe) care cauta sa ne ascunda ca organul ierarhic superior - ANPM - declansase o ancheta a activitatii lor in urma petitiilor noastre si ne-a pus la dispozitie dosarul complet numai dupa ce a fost admonestata verbal de noul director al APMB (Genica Badanoiu) care a observat ascunzisul ei.

Linkurile de mai jos descriu în detaliu cateva trucuri uzuale de fraudare a legislatiei cu "acte in regula":

Se primesc la autorizare dosare incomplete ...

In cazul nostru Agentia de Protectia Mediului Bucuresti (APMB) a primit dosarul de obtinere a autorizatiei de mediu deşi documentaţia anexă la această cerere a fost incompletă. APMB a încălcat astfel Ordinul Ministrului Mediului 1798/2007 ( „Procedura de emitere a autorizaţiei de mediu”, Art. 8, alineatul 2) care obligă la respingerea oricărei solicitări de emitere a autorizaţiei de mediu care nu conţine documentaţia necesară. Conform art. 8 din Ordinul nr. 1798/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 808 din 27.11.2007, documentaţia completă la depunerea dosarului pentru solicitarea autorizaţiei de mediu este următoarea:

"Art. 8. - (1) La solicitarea unei autorizatii de mediu sau, dupa caz, cu minimum 45 de zile inainte de expirarea unei autorizatii de mediu existente, titularul activitatii este obligat sa depuna la ACPM un dosar cuprinzand urmatoarea documentatie:

a) cererea pentru eliberarea autorizatiei de mediu;

b) fisa de prezentare si declaratie, potrivit anexei nr. 2;

c) dovada ca a facut publica solicitarea prin cel putin una dintre metodele de informare prevazute in anexa nr. 3;

d) planul de situatie si planul de incadrare in zona a obiectivului;

e) procesul-verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor impuse prin acordul de mediu intocmit potrivit Ordinului ministrului apelor si protectiei mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea Procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, nota privind stadiul de realizare a programului pentru conformare existent;

f) formularul de inregistrare prevazut in tabelul nr. 1 din anexa nr. 5, insotit de documentele specificate de acesta, pentru autorizarea activitatii gradinilor zoologice, acvariilor publice si centrelor de reabilitare si/sau ingrijire.

(2) Nu se primesc solicitari care nu contin documentele prevazute la alin. (1). "

Asadar:

  1. Documentele enumerate la punctele (d) şi (e) mai sus nu au fost furnizate de solicitantul autorizaţiei si totuşi

  2. APMB a purces la demararea procedurii de autorizare.

Desigur spalatoria auto deja exista si functiona (non-stop) fara autorizatie de mediu. GNM, APMB sau DGSP au refuzat sa aplice legea, in ciuda solicitarilor noastre exprese exprimate prin petitii cu numar de inregistrare.

Credeti ca functionarii care au admis un dosar incomplet calcand legea sunt cinstiti si competenti? Noi credem ca nu. Ei ne-au spus ca suntem reclamagii si invidiosi, ca trebuie sa ne intelegem cu vecinul ca oamenii nu sa umblam cu reclamatii. Iar unii dintre acesti functionari sunt inca (in 2016) angajati ai GNM , platiti din banii contribuabililor. Le-a auditat cineva activitatea intre timp?

"ESTE INTERZISĂ FUNCŢIONAREA FĂRĂ AUTORIZAŢIE DE MEDIU". Conform legii 265/2006 activităţile tip cod CAEN 4520[1] (spălătorie auto) nu pot funcţiona fără autorizaţie de mediu[2]. Totuşi sub protecţia Gărzii de Mediu şi a altor autorităţi (cel puţin indiferente la menirea lor) se poate. Iată cum a fost posibil în cazul care ne-a afectat viaţa în mod sever până am reuşit să determinăm autorităţile să aplice legea:

i) Societatea X înregistrează - deşi nu are autorizaţie de construire pe utilitatea funcţională aferentă codului CAEN respectiv - punct de lucru cod CAEN 4520 în baza unei declaraţii pe proprie răspundere că va respecta legislaţia de mediu, sanitară, etc şi că va obţine autorizările necesare (legea 359/2004 permite cele de mai sus în 2009/2010 şi transferă către contribuabili afectaţi de ofensatorii legii şi ai propriilor declaraţii lupta pentru respectarea legislaţiei aferente);

ii) Imediat după înfiinţarea punctului de lucru dar fără a avea autorizaţie de mediu societatea X demarează activitatea cod CAEN 4520. Vecinii, a căror viaţă familială şi privată este sever afectată de funcţionarea spălătoriei auto[3] se adresează APMB şi GNM.

iii) APMB primise o solicitare de autorizare de mediu care nu conţinea documentaţia precizată de OMM 1798/2007 deşi în lipsa documentaţiei integrale (neavând autorizaţie de construire spălătorie auto nu aveau nici plan de situaţie şi plan de amplasament al obiectivului pentru care solicitau autorizaţie de mediu - adică spălătorie auto) ar fi trebuit să o respingă (detalii aici). Apoi la dezbaterea publică APMB va accepta un buletin sonometric irelevant şi va acţiona mai degrabă în sensul favorizării Afacerii Z şi penalizării comunităţii locale afectate. Detalii aici;

iv) Comisarii GNM, departamentul de mediu al Poliţiei Comunitare Sector 2 (DMPC) şi Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti (DSPB) fac controale ulterior dezbaterii publice. GNM în loc să oprească funcţionarea fără autorizaţie de mediu acceptă buletinul sonometric irelevant, lipsa locurilor de parcare, lipsa autorizaţiei de construire, lipsa unor porţi protectoare şi oferă un termen de instalare a unor porţi şi de mutare a echipamentelor. Prin aceasta comisarii GNM oferă de fapt cu de la ei putere:

a. echivalentul unei autorizaţii provizorii de funcţionare - deşi legea 265/2006 prevede expres interdicţia funcţionării fără autorizaţie de mediu (art 14) iar construcţia în care se desfăşura activitatea de spălătorie auto nu beneficia de autorizaţie de construire spălătorie auto - era un garaj. Se încălca astfel şi legea 50/1991 şi OMS 536/1997 - detalii aici;

b. oprimarea în continuare a vieţii familiale şi private a vecinilor afectaţi (spălătoria auto a funcţionat ilegal mai mult de 6 luni de la luarea la cunoştinţă a GNM de situaţia ei de ilegalitate);

c. “imunitatea” spălătoriei în faţa altor instituţii ale statului care datorită protecţiei oferite de GNM (prin echivalentul autorizaţiei provizorii de funcţionare) primesc apă la moară şi declară că nu mai pot interveni pentru oprirea unei activităţi desfăşurate ilegal.

v) DSPB şi DMPC găsesc că există punct de lucru, că există buletin sonometric (deşi irelevant) şi ignoră încălcarea de către spălătoria auto respectivă a prevederilor OMS 536/1997, Legii 50/1991, Legii 265/2006, Legii 61/1991 şi OMM 1798/2007. Apoi îşi declină competenţa către GNM;

vi) În urma numeroaselor petiţii, anchetei ANPM, schimbării directorului general de la APMB şi efectuării de măsurători plătite din banii familiei afectate APMB decide să reanalizeze solicitarea de autorizaţie de mediu a spălătoriei auto;

vii) GNM cere însă APMB ca orice decizie să fie luată după un nou control ... în mod perseverent comisarii GNM Bucureşti ignoră şi încalcă legea şi nu opresc imediat funcţionarea spălătoriei auto (funcţionare interzisă de lege în lipsa autorizaţiei de mediu, la care se adăuga şi lipsa autorizaţiei de construire);

viii) APMB respinge în sfârşit solicitarea de autorizaţie de mediu fără a mai aştepta perioada de prelungire ilegală a vieţii spălătoriei auto promovată de GNM (comisar Gabriela Gaia şi prim-comisar Viorel Glăman). Astfel GNM este silită să dispună oprirea activităţii ilegale a spălătoriei auto;

ix) APMB informează ONRC de respingerea solicitării de autorizare mediu a punctului de lucru cod CAEN 4520.

***

Alte detalii

... Punctul de lucru cod CAEN 4520 al unei societăţi comerciale a fost deschis într-un garaj din tablă, fără porţi, lipit de gardul nostru. Nu existau autorizaţie de construcţie spălătorie auto sau autorizaţie de mediu. Construcţia se afla lângă staţia de troleibuz, la marginea trotuarului public - pe lângă zgomotul generat existenţa spălătoriei auto determina îngreunarea circulaţiei pietonale: prin dispersiile atmosferice împroşcate pe trotuar, traficul generat de intrarea-ieşirea în incinta construcţiei. Clienţii parcau pe stradă şi în staţie, pe trotuar (nu avea nici măcar un singur loc propriu de parcare). Orar de funcţionare non-stop. De 20 - 50 de ori pe zi, câte 5-12 minute de fiecare dată genera Zgomot - produs de jeturile de apă aplicate cu presiune pe caroserii, echipamente, aspiratoare - cu un nivel de presiune a sunetului ale cărui valori ajungeau să depăşească (inclusiv seara, noaptea şi în weekend) 35-84 dB. Nici măcar în casă în spatele ferestrelor închise nu aveam linişte. Jeturile şi motoarele generau Zgomot de joasă frecvenţă care penetra zidurile şi se strecura în toate colţurile vieţii şi proprietăţii noastre. Funcţionarea în lipsa autorizărilor era posibilă cu girul comisarului GNM Alexandru Toma şi al prim-comisarului Ionel Viorel Glăman cărora li s-a adăugat ulterior Gabriela Gaia. Scutul creat de GNM pentru funcţionarea şi prelungirea duratei de viaţă a spălătoriei auto în lipsa autorizărilor a fost întărit în primă instanţă şi prin concluziile actelor de control ale funcţionarilor unor alte autorităţi ale statului. Între ei s-a remarcat Daciana Pană - inspector DSPB care a "verificat" şi girat un raport inexplicabil prin omisiuni, erori şi rea-credinţă. Li s-a alăturat departamentul de mediu al Poliţiei Comunitare a sectorului 2, a cărui existenţă nu este justificată de prestaţia în cazul nostru. Iniţial ne-au scris că "spălătoria auto nu creează probleme de mediu". Am revenit argumentând cu prevederile legislaţiei aplicabile. În faţa evidenţei au închis ochiii şi au plasat responsabilitatea aducerii la lege a spălătoriei auto către alte instituţii "nu avem instrumentele legale de intervenţie" - atunci în ce scop sunt plătite salariile lor din banii contribuabililor?

A durat 230 de zile şi mai mult de 13 petiţii ... dar după 7 luni am obţinut aplicarea legii. Desigur legea trebuia aplicată de autorităţile de mediu, sanitare şi departamentul de mediu al Poliţiei Comunitare sector 2 - fără nici un îndemn din partea noastră. Nu au făcut-o însă. Rezolvarea situaţiei în "doar" 7 luni a fost posibilă datorită consecvenţei în aplicarea legii a primăriei sectorului 2, departamentul de urbanism. Altfel ar fi durat probabil 2 ani - prin justiţie. Un rol important (după multiple petiţii şi acţionarea în instanţă de către noi a APMB şi GNM) l-a avut şi ancheta ANPM privind solicitarea de autorizaţiei de mediu primită de APMB şi înlocuirea lui Costel Nedelcu din funcţia de director co-ordonator al APMB cu doamna Genica Bădănoiu.

Îi urăm mult succes doamnei Bădănoiu în aducerea APMB la menire - ameliorarea mediului - şi emiterea de acte de reglementare care respectă acest obiectiv esenţial precum şi respingerea tuturor solicitărilor de autorizaţie de mediu care ar putea aduce înrăutăţire în loc de ameliorare.

Dorim să salutăm secţia 8 Poliţie care ne-a apărat de agresiunile proprietarului spălătoriei (cercetat penal pentru faptele sale). Aflăm de la alţi cetăţeni şi de Direcţia Ecocivică a PMB - o instituţie cinstită ai cărei funcţionari îşi fac treaba conform legii sau că poliţiştii comunitari în uniformă ai sectorului 2 au intervenit la potolirea unor manelişti. Din păcate ni se spune şi că sunt nevoiţi să intervină frecvent la aceiaşi adresa - aparent, legea nu le oferă instrumentul eradicării recidivei.

[1] Activităţile supuse autorizării de mediu sunt identificate prin codurile CAEN precizate în Anexa 1, Ordinul Ministrului Mediului 1798/2007. Spălătoriile auto identificate prin cod CAEN 4520 produc ZGOMOT, ape poluate şi dispersii atmosferice iar clienţii ocupă trotuarele limitrofe şi afectează traficul rutier.

[2] Funcţionarea fără autorizaţie de mediu este interzisă în mod expres prin OUG 195/2005, Art 14 şi OUG 164/2008 Art 16

[3] Precizăm că deşi calitatea vieţii vecinilor de pe o rază de 50-100 m va fi afectată în mod sever de înfiinţarea unei astfel de activităţi nu este necesar acordul lor prealabil la înfiinţarea punctelor de lucru aferente codurilor CAEN enumerate prin Anexa 1 la ordinul 1798/2007. Exista din fericire protectia oferita de legea 50: Urbanism.